O CONTO DOS
LIBROS COCHE
No país do conto:España,Spain
(etimoloxicamente “terra de coellos”), os índices de lectura eran algo así como
imprudentes, comparados cos doutros países máis prudentes. A estatística
confirmaba que máis dun 39% da poboación, xamais lera un só libro; que
nalgunhas casas só había a guía telefónica, un libro de receitas de cociña, o
Quíxote e a Biblia, o cal xa era moitísimo. A pesar dos esforzos da
administración, aínda existían nas zonas rurais do país do conto, xentes que
por diversas circunstancias eran totalmente analfabetas e demais asuntos en
sintonía.
Todo isto que se refire, levara
en tempos pretéritos, a dicir, a certo escritor con pseudónimo tomado da ópera
“O barbeiro de Sevilla”:”Fígaro”, en concreto don Mariano Xosé de Larra(1.809
-1.837) casado con Dona Pepita Wetoret en 1.829,o cal terminou finalmente de
mal xeito tiroteándose por cuestións de desamor adúltero en relación cunha tal
Dolores Armijo de Cambronera e a risa nesta liña é de mal gusto ,que, escribir
neste país, era morrerse, morrerse literalmente de fame negra.
Do ata aquí dito, ben ás claras
dedúcese, a insuficiente formación intelectual, que en liñas xerais, tiñan as
xentes posteriores ao descubrimento de América, as do século de ouro e máis;
aínda que agora na actualidade avanzouse bastante. E é que resulta que o común
, sempre e en todos os países é igual, preocúpanse máis polas cuestións
materiais, que polas espirituais, as cousas son así, foron así e seguirán sendo
así ad infinitum, o cal é lóxico e ten fácil explicación que este conto
seguramente lamentaría.
Pero un bo día, unha noticia,
tan estraña, como incrible, saltou ás pantallas de televisión, antenas de radio
e primeiras páxinas dos xornais:”Señoras e señores, damas e cabaleiros en todas
as librerías do país, produciuse un fenómeno anormal e inaudito; aos libros,
repentinamente, saíronlles rodas, asentos, conta quilómetros, cintos de
seguridade, volantes, etc. etc. Vostedes mesmos poden comprobalo si se toman a
molestia, tendo en conta o frío que fai, de achegarse aos expositores de
calquera librería. Científicos, políticos e demais personaxes públicos, non
teñen explicación satisfactoria sobre o fenómeno, e esta redacción, habendo
consultado aos seus enviados especiais noutros países, está en disposición de
dicir que o fenómeno dáse exclusivamente no noso territorio. Seguiremos
informando”.
A noticia que máis ben parecía
unha broma, alagou páxinas, emisoras, e imaxes de televisión en todo o mundo. As
xentes dos países alleos ao suceso, non daban crédito ao que vían, lían ou
escoitaban, era todo tan raro, que o seu escepticismo, estaba de sobras
xustificado. Aquilo soaba a tomadura de pelo, montaxe publicitaria ou cousa
polo estilo, pero a realidade dos feitos aí estaba. Aos poucos días a noticia
era do dominio común, mentres que o fenómeno persistía.
As persoas máis podentes dos
países estranxeiros, ante a magnitude do que indirectamente coñecían polos
medios de comunicación, fretaron avións e barcos para vir ao país dos “Libros
-coche”, que por entón xa se bautizou con tal nome ao prodixio, e
multitudinariamente chegaban para comprobar por si mesmos a realidade do que se
lles contaba. Logo íanse e xa no seu país, confirmaban, se a tales alturas era posible
confirmar algo, a estrambótica noticia. A maioría, por non dicir todos
compraban un ou varios “Libros -coche”, co que a venda de libros, se antes era
mínima disparouse agora.
Os libreiros vían atónitos como
se baleiraban os andeis dos seus locais, os seus negocios marchaban como nunca,
por fin vender libros era un negocio rendible.
O gremio de libreiros, mantiña
reunida unha comisión permanente que se afanaba para desentrañar o misterio, ao
mesmo tempo que debatían, sobre a posibilidade de aplicar aos libros a tarifa
dos coches. Debate que non era en absoluto desatinado, se nós atemos
estritamente á realidade do momento.
Había que aproveitar, tan
vantaxosa, como disparatada situación, e ata se estudaban xa métodos para o
financiamento en cómodos prazos da compra de libros, caso de que levase a cabo
a proposición xa firme e decidida por parte dos libreiros, de aplicarlles aos
libros a tarifa establecida para os vehículos.
Pola súa banda, as imprentas do
país non cesaban en tintas e cada día imprimíanse máis e máis libros, que aínda
que ao principio aínda tenros eran normais coas súas follas, letras e cubertas;
ao chegar ás librerías e pasar alí unha noite, aparecían como se di coas súas
rodas, asentos, conta quilómetros, luces, volantes etc. etc. , en fin, con
todos os mecanismos dun utilitario ao uso e ao abuso.
No país do conto, xente que na
súa vida comprara un libro, nin por suposto o lera, agora compraba
quilométricos fardos deles na seguridade de que lles servirían ademais de para
adornar os andeis dos mobles do salón, para viaxar e trasladarse dun lugar a
outro. Tal era a febre compradora, que nestes momentos o país, era o máximo
exportador de libros e ao mesmo tempo o país que máis libros vendía, situándose
da noite para o día, á cabeza dos países civilizados nas estatísticas de
vendas; que non de lectura como é lóxico, normal e tradicional.
Era realmente curioso ver como
un analfabeto conducía moi ás súas anchas unha luxosa edición do Quíxote, ou
outro que viaxaba comodamente instalado sobre as obras completas de Marcel
Proust, en busca se cadra do tempo perdido. Outros o facían sobre as Follas de
Herba de Walt Withman a toda velocidade; ou os máis devotos conducían unha
luxosísima Biblia forrada en pel de cabra ou cordeiro; sen que faltase algún soñador
que o fixese sobre As mil e unha noites, seguramente cativado pola idea de
poder voar nunha alfombra máxica, se ao paso dos acontecementos a estas, lles
saísen ás e ata hélices.
Sen querer entrar en demasiados
detalles sobre o particular, indicarei a modo de exemplo, extraído ao azar dun
xornal unha noticia que daba conta dun accidente de tráfico:” O cidadán Perico
dos Palotes conducía pola N-550 unha luxosísima edición das: Poesías completas
de Xoán Ramón Ximénez, cando insospeitadamente á altura do punto quilométrico
110, foi chocado frontalmente polo cidadán Citrano Menganez, que conducía unha
edición de peto de: Como vencer a timidez nunha semana, a resultas do cal ambos
os dous condutores tiveron que ser evacuados ao hospital provincial, sendo o
seu prognóstico reservado”.
E un sen final de noticias polo
estilo. Chegándose ao extremo de ter por matrícula o propio I.S.B.N. do libro
coche que fose; por exemplo no caso do Túnel de Ernesto Sábato a súa matrícula
sería: I.S.B.N. 84-350-0123-1, e no do Código Penal Español: I.S.B.N.
84-7398-295-9 etc. Resultando que ao mesmo tempo, no canto das xa clásicas
marcas: Renault, Seat , Citroën, eran agora :Destino,Planeta, Seix Barral,
Alianza Editorial, Hiperión, Alfaguara , Anagrama, Tusquets, Xerais,Galaxia
etc. as extravagantes escuadras do mercado.
Mentres tanto, o prodixio
continuaba e as explicacións sobre o suceso ou non existían ou carecían de
consistencia. Algúns intelectuais resentidos, intentaran explicar que
seguramente, debíase a unha especie de máxico paradoxo, con sentencia incluída,
coa cal o trasgo dos libros quería chamar a atención pública, para que se dese
conta do esquecidos que os tiñan e cousas así que non presentaban ningún viso
científico e quedaban na anécdota máis ou menos aguda, máis ou menos xocosa.
A explicación oficial non
existía e a xente a non dubidalo nada, alegrábase do feito. Todos tiñan por
entón o seu parque particular de libros coche.
Co paso do tempo, o suceso
intacto na súa singularidade foi asimilado e deixou de ser noticia. A xente
aceptara o feito e dentro da anormalidade flagrante, a normalidade e o
aburrimento, volveron polos seus benditos foros. Ata que un día, un cerebro
anónimo, tivo a feliz idea de suxerir que xa que os libros convertéronse en
coches, por que non podían tamén converterse tamén en vídeos, aparellos de alta
fidelidade, televisores en cor, e outros prodixios polo estilo.
A idea pronto tivo acollida
entre as xentes do país, con menos índice de lectura e máis venda de libros.
Facendo uso do seu esvaecido e gastado dereito a manifestarse libremente,
convocáronse manifestacións multitudinarias en reivindicación de tales
pretensións. Pero nada, polo visto os espantosos libros, só sabían converterse
en coches, era certamente inxusto.....
Un desenlace inesperado estaba
próximo, o día vinte e tres de Abril, data en que tradicionalmente se celebra a
festa do Libro, que agora loxicamente se suspendeu, ante o estado das cousas;
os libros amecían, sen máis explicación como simples libros: novamente coas
súas humildes páxinas, letras e cubertas, soamente...
A inimaxinable metamorfose,
desaparecera tan repentina, espontánea e misteriosamente como nacera ou
xurdira, para sorpresa unha vez máis, de propios e estraños. Pero o conto,
relato ou historia, ten un breve e leccionador epílogo; todos aqueles que
compraran libros por coches, tiñan agora certamente libros unicamente, algo se
avanzou e talvez algúns por curiosidade
se atrevesen cunha decena de páxinas ao principio, para ir entrando en
materia aos poucos e arrincarse así de tanta orfandade contemporánea, cun fiel
libro amigo, agora, entre as mans...como un magnífico prado de verdes letras
con que alimentar as vacas fracas do espírito e a esperanza.
Ningún comentario:
Publicar un comentario